konsten att alltid orka, annars förlorar du, eventuellt för alltid

Finns dagar när man som mamma inte alltid orkar, när man försöker mygla, smyga och ta genvägar men sina barn. Och nu menar jag inte den brist på ork som gör att barnen ibland äter rå korv och chips till kvällsmat utan den brist på mental ork, då man försöker fuska till sig tid och tystnad. Det funkar sällan och inte nog med att man blir ertappad utan ibland förlorar man, helt enkelt, stort. 
Ibland är det så enkelt att när jag inte riktigt orkar så väljer Lion den längsta godnatt sagan (som vi läst 1000 ggr) och då försöker jag korta ner den genom att hoppa över en mening här och där med resultatet att jag alltid blir påkommen och utskälld.
Ibland är det värre, när jag inte orkar, Lion vill ha en diskussion,  jag förlorar och blir grinig. Vi hade en sån dag här om dagen. 
Lion: mamma, Molly är underbar, jag ska bli kär i henne när jag blir stor.
Jag: man älskar sin syster, man blir inte kär i henne.
Lion: varför, jag kommer vänta tills vi är 18.
(Det är nu jag inser att detta är en dag jag inte kommer orka ända fram. Jag borde förklara att det är skillnad på kärlek och kärlek, att man kan älska utan att vara kär, att kärkek kimmer i oändliga former och förpackningar. Det finns så mycket vacker och säga men mitt mentala kapital för dagen är förbrukat och jag hoppas minst 15 steg fram i diskussionen på en gång och svarar:)
Jag: för att det är olagligt och det kommer bli fel på era barn! (Jo, jag hörde det samma sekund jag sa det)
Lion: vad för fel?
Jag (suckar): de kanske får en arm mindre eller blir blinda eller jag vet inte.
Lion: men mamma, jag skulle älska barnet fastän det inte kunde se. (Inbillar mig att det är i ett lätt förberående tonfall men är inte säker.

Och bara sådär så förlorade jag, eventuellt för alltid. Jag har inte gett honom några argument för att inte gifta sig med sin syster och han har fått framstå som en lite godare människa som skulle älska sina barn oavsett... jag svär på insidan... eller kanske högt. Hatar att förlora, allra helst mot en femåring.
Läxa: orka alltid, konsekven kan bli en en evig förlust.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0